miércoles, 6 de mayo de 2009

Prèvia taula rodona - àmbit sociocultural (1a part)

Hem decidit fer una recerca d'informació per tal de tenir un coneixement previ sobre els exponents de la pròxima taula rodona.
És per això, que a continuació exposarem un petit resum sobre en què consisteix cada un dels àmbits dels que provenen els ponents.

Laia Coma -> UB-Projects

El grup desenvolupa activitats de recerca i innovació a l'entorn de la didàctica, comunicació i difusió del patrimoni, tant pel que fa als espais formals d'ensenyament i aprenentatge com als espais no formals. A més, realitza projectes finançats en el camp de la museografia didàctica amb el nom de “Taller de projectes. Patrimoni i museologia” (Fundació Bosch i Gimpera).

El Taller de Projectes, Patrimoni i Museologia de la Universitat de Barcelona actua en el marc del Centre d'Innovació Les Cúpules de la Fundació Bosch i Gimpera i el Parc Científic de la Universitat de Barcelona. La seva finalitat és promocionar activitats a l'entorn de la mediació cultural.

El Taller de Projectes es vincula al Grup de Recerca consolidat UB-3337
Didàctica del Patrimoni, Museografia comprensiva i Noves tecnologies del Departament de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona. El seu objectiu és aplicar la recerca universitària avançada a les activitats econòmiques i socials en l'entorn del patrimoni històric, artístic i mediambiental, tot facilitant un procés de transferència tecnològica entre la universitat i la societat.


L'àmplia xarxa de professionals que vertebra la Universitat de Barcelona permet que el Taller de Projectes pugui oferir amplis serveis, des de l'excavació d'urgència i el disseny museal fins a la promoció didàctica i intervenció i presentació d'espais patrimonials mitjançant les noves tecnologies (plataformes multimedia, sistemes audiovisuals, realitat virtual, etcètera).

L'oferta del Taller de Projectes s'adreça a ajuntaments, institucions i empreses i es posiciona prioritàriament en el disseny de projectes d'idees que permetin orientar polítiques i actuacions a l'entorn del patrimoni. Les activitats del Taller, però, van més enllà donat que compta amb investigadors i professionals suficients per intervenir en les diferents fases relacionades amb la promoció econòmica, social i turística del patrimoni, des de la recerca a la difusió passant per la producció.



Ana Pascual -> Fundació Catalana de l'Esplai



La Fundació Catalana de l'Esplai és una iniciativa sense afany de lucre creada amb la finalitat d'impulsar l'educació en el lleure d'infants, joves i adults. Desenvolupa la seva tasca en tres àrees de treball: àrea d'innovació educativa, àrea social i àrea de tercer sector; i agrupa cinc entitats.
La Fundació es proposa també treballar pel desenvolupament de la vida associativa, en tant que espai de vertebració i participació social que reforça la democràcia i contribueix a la millora de la vida dels ciutadans i a l'interès general.

La Federació Catalana de l'Esplai integra moviments i unitats territorials que apleguen 110 centres d'esplai, presents a 17 comarques i 66 municipis de Catalunya amb 13.505 infants i joves i 1.593 monitors i monitores.


El Centre d’Estudis de l’Esplai és l’entitat de la Fundació Catalana de l’Esplai dedicada a la formació i producció de materials entorn de l’educació en el lleure, l’educació ambiental i la gestió associativa amb la voluntat de qualificar i professionalitzar aquests sectors. El CEE compta amb l’experiència docent de Suport Associatiu en l’àmbit de la gestió associativa i de l’Associació Catalana de Cases de Colònies en l’àmbit de l’educació ambiental, que aporten la seva experiència docent i els seus professionals...


Líneas de actuación

Impulsar una red confederativa
Estimular la creación, desarrollo y consolidación de movimientos y federaciones territoriales y/o autonómicas de educación en el tiempo libre de niños y jóvenes en todo el país, así como su coordinación a través de una estructura confederativa.

Prestar servicios
Impulsar y desarrollar servicios para reforzar pedagógicamente y en el área de la gestión los proyectos educativos y sociales que impulse la Fundación. Generar recursos humanos, económicos y patrimoniales para apoyar de la mejor manera posible los proyectos.

Reflexionar y formar
Propiciar la reflexión y la producción teórica en el campo de la educación, el tiempo libre, la prevención de las drogodependencias y el asociacionismo. Editar contenidos en diferentes soportes y canales para su difusión. Formar educadores y responsables asociativos.

Interlocución y presencia social
Alcanzar un mayor reconocimiento y presencia social del sector, así como de la problemática que afronta. Conseguir un nivel de interlocución, tanto en relación a los medios de comunicación como ante las Administraciones públicas, las iniciativas sociales y las instancias de creación de opinión de nuestra sociedad.

Cooperación entre sectores
Incrementar la confianza y el entendimiento para una buena cooperación entre las Administraciones Públicas, el sector empresarial y las iniciativas sociales, desarrollando un trabajo en red que implique a todos en favor de la comunidad.

No hay comentarios:

Publicar un comentario